„Човекът никога не започва отначало”
Хосе Ортега-и-Гасет (1883-1955)
InSpiro*, колеги!
Точно 12 години ръководя малък, но всеотдаен екип лекари и разсъждавам върху стратегията на ръководенето, мисията да бъдеш водач, да „дърпаш конците”, както казват по-младите българи, или „да теглиш каруцата”, както казват по-старите. Дали ще си по-успешен ръководител, ако използваш власт, сила и принуда, или ако водиш с пример, себеотрицание и отдаденост на общата кауза. Ловкият и хитър Талейран се обръща към Наполеон: „С щиковете, Сир, може да се направи всичко, освен едно: да се седне върху тях”. Философът на живота Хосе Ортега-и-Гасет написа, че „управлението не е присвояване на власт, а нейното спокойно упражняване. Да се управлява не е въпрос на умение да размахваш юмруци”. Опитът показва, че грубата сила в една държава се намесва там, където няма гражданско общество, а в отделния колектив – ако липсва единно мнение и позиция, устоявани убедително. Ако си водач на група хора, обединени от обща цел, която преследвате последователно и безкомпромисно, няма място за силови методи, а за самораздаване. Нещо като взаимно покръстване във волята. Цветан Стоянов го е написал в своето есе „Броселиандова гора” – „ти, който си извадил истината от дъното, ти трябва да я Съ-общиш, да раздадеш торбичката с бисерите, иначе ще я изгубиш… Ако не би се раздал, не би получил”. Единствената власт, която може да бъде упражнявана сред колектив от личности, това е духовната власт, упражнявана с пример – с убеждаващата сила на духа и познанието.
Авторският колектив на броя
Да управляваш означава да поставяш задачи, да натоварваш с отговорности други хора. Етимологията на думата „mandar”** означава натоварване, поставяне на товар в ръцете на някого. Добрият ръководител умее да „натоварва” подчинените си по един различен, мотивиращ и стимулиращ начин, в който се чувства любов и отговорност. „Да обичаш, означава да приемеш да бъдеш Господ” пише Амели Нотомб в „Синята брада”. Умението да водиш с Любов и да се оставиш да бъдеш воден от тези, които натоварваш с отговорност да те водят, усвояваш от големите си учители в живота. Тази магия с „воденето” и умението да вдъхновяваш е урок, който цял живот уча от моите мъдри учители в любознанието. Да се стремиш да бъдеш превъзходен във всичко, което правиш – древногръцкото arеte – и това продължавам да уча от тях. Когато имаш такива вдъхновяващи учители, носиш отговорността на тази увличаща приемственост. Приемствеността едновременно като естетика и етика, без двете страни да бъдат противопоставяни. Лев Николаевич Толстой направи опит да противопостави естетическото на етичното, като пожела да бъде запомнен с етичните си послания, писани в края на живота му, а не с прозата си. Това обаче не се случи и Лев Николаевич беше опроверган от съдбата на гениалните си романи, повести и разкази, които с естетическото си влияние върху хората от няколко поколения имат много по-силно етично въздействие от неговата апостолска проповед. Приемствеността на толстоистката етика се случи чрез естетиката на неговата гениална проза.
„Приемствеността е право на човека и почит към всичко, което го отличава от животното”, написа някога Дюпон-Уайт Шарл Брук (1807-1878). Добрите учители се хранят с плодовете на приемствеността от достойните предшественици и затова умеят да „слугуват” на учениците си и да ги направляват мъдро като техни духовни водачи. Така разбирам мисията на днешния ръководител – мисия на духовен водач, носач на фенера, който осветява пътя и се раздава. Ако тази мисия е изпълнена, „духът на мястото” ще привлича последователи, ще възпитава вдъхновяваща приемственост, ще мотивира прогреса и на учениците, които ще дойдат след тях. Добрите ученици са добри последователи и ще направят същото, за да продължат посоката на приемствеността.
Работният колектив не е родство по кръв или териториално съжителство по принуда в работна среда. Успешният тим означава изпълнение на задачи и програми с активно творческо сътрудничество – динамично взаимно подпомагане в създаване на нещо добро. Една добре функционираща работна среда означава дейност на мислещи личности в атмосфера на взаимно споделяне на общи идеи и решаване на общи проблеми. Едно такова сътрудничество изпълва със смисъл думите на Гьоте: „Само всички заедно живеят човешкия живот”. Tази стратегия за осмисляне на работната среда е особено ефективна в нашето съвремие – епохата на homo faber***. Това означава, че значителните, съществените неща не са подарък, а трябва да ги създадем, изработим сами. Това може да стане само със солидарна креативност и високоселективна приемственост на успешните стратегии, от успешните хора. Ако някой не желае да сътрудничи в този процес, ще го сполети казаното от Стефан Стамболов при абдикацията на княз Батенберг: „За един арабин няма да изгорим Арабистан”.
„Човекът е съществото с най-дълга памет” (Рене Декарт, 1596-1650). Тази памет ни пази от грешни и позорни решения, като това на депутатите от ДПС, които напуснаха парламентарната зала и не почетоха паметта на избитите милион и половина арменци в историческия геноцид над арменския народ. „Общо взето, дори и най-известният политик е политик, защото е недодялан” пише Хосе Ортега-и-Гасет в „Бунтът на масите”. Винаги се сещам за тази мисъл, когато пиша за някой позорен акт, извършен от недодялани доморасли политици. Политическите аргументи не могат да си съперничат с Човещината. Може да не гласуваш декларация, осъждаща геноцида над арменския народ, но е позорно да не отдадеш почит на жертвите. Това са различни страни на един проблем и някъде в решението му трябва да стои Човекът.
Единствената съществена разлика между човешката история и естествената история е, че първата никога не може да започне отначало, написа някога Хосе Ортега-и-Гасет. При тигъра и орангутана няма приемственост и всеки нов ден те започват отначало. Затова изглеждат по същия начин, както са изглеждали и преди 40 000 години. При човека, поради историческия разум и приемствеността, всеки нов ден започва с натрупания опит от предишния, с едно ново и различно от предишния ден начало. Това е променило човека не само духовно, но и физически. Носим ли в сърцата си приемственост за славните дела на нашите предшественици – духовни и физически? Ще отворим ли душите си за общение с тези, които пръскат светлина със сърцата си? Китайците казват: „по-добре е да запалиш свещ, отколкото да проклинаш тъмнината”. Днес слушаме ежедневния панегирик на родните ни политици, а прекарваме времето си в същата тази тъмнина на обществено-политическо скудоумие. България ще се превърне в успешна и горда държава, ако се появят отново светловоди като Петко Каравелов, Стефан Стамболов и Константин Стоилов – държавници, повели България през онези славни години след Берлинския договор. Необикновени политически лидери, със знания и мисъл, воля и характер, устрем и цел. Първият е използвал блестящия си ум при създаване на първата българска конституция. Вторият, с дързостта на своите 21 години, е наследил Левски като национален апостол. Третият, с изключителна ерудиция и европейско образование – френски учен с германска дисциплина на ума, доктор по право от Хайделберг, носител на орден за храброст като доброволец в сръбско-българската война от 1885 г. Точно този третият, Константин Стоилов, е притежавал и страхотно чувство за хумор. На него принадлежи едно „географско” определение за България: „Дорде те псуват на майка, все е българско. Почнат да ти псуват Богородицата, спри, щото си минал границата…“. Такива са били първите ни българи тогава – интелект, омесен с революционен хъс, себеотрицание, находчивост и необикновено родолюбие. Aко имахме такива родолюбиви политици днес, нямаше да пропуснем възможността да се идентифицираме със стандарт от нашата си българска кирилица при влизането ни в Европейския съюз. Затова продължаваме да четем книги, списания и вестници, в 90% от случаите отпечатани на руска кирилица, каквато е инсталирана и на персоналните ни компютри. Бих искал България да се сдобие отново с национални символи от мащаба на Кольо Фичето, а държавните ни мъже – с мъжеството и морала на Цанко Дюстабанов. Като войвода на Габровската чета през Априлското въстание, предаден и изправен пред турския военен съд, той изрича с достойнство, без надежда за пощада, заветните думи: „Искаме си земята. Вашата се свърши вече. Стягайте се да бягате към Анадола!”. Осъден и обесен на 32 г. в Търново. Една търновска легенда разказва, че преоблечен като циганин-въглищар, в тълпата пред бесилото на Дюстабанов се шмугнал и апостолът на Търновски революционен окръг – Стефан Стамболов. Миг преди габровският войвода да увисне на въжето, апостолът Стамболов му отдава последна почит с една въздушна целувка. Имало е такива българи. Ние сме техни потомци и затова трябва да ги има и днес между нас.
Огледайте се!
Пишете ми безразсъдно смело на:
koro_55@vma.bg
Коста Костов
юни 2015
________________
* Игра на думи, съставна от: spiro (дишам, издишам, жив съм, замислям, обзет съм от нещо, вдъхновен, вълнувам се) и in-spirаtio (вдъхновение)
**mandar – управлявам, ръководя
***homo faber – работещ човек, латински израз, създаден по подобие на Homo sapiens, който буквално означава „човек ковач“
Убедителни, топли думи, които не остават само на хартия.
Всяка от написаните думи има пълно покритие в действията на ръководителя на клиниката и на всички останали, които работят в нея. Бих искала да изразя възхищението си от тези прекрасни хора, чийто изключително хуманен, етичен и естетичен стил на работа се е превърнал в начин на живот. Бих започнала с ръководителя – професор д-р Костов и ще продължа с д-р Шишков, д-р Узунова, д-р Червен-Иванова, д-р Кьосева, сестрите Милева, Петя, Мария,Валя, санитарките Лора, Еми и Гери. Не зная имената на останалите хора, които ми помагаха да превъзмогна тежкото здравословно състояние, в което бях приета в клиниката,иначе бих споменала и тях. Топлото отношение и загриженост за пациента са нещо, което, до този момент, можех да видя само в хубав филм!
Благодаря ви, че ви има! Бъдете здрави!