(Носталгия по доброто старо време)
Случайно срещнах този термин на обложкaтa на DVD с компилации на различни изпълнители, което ме изненада и проявих любопитство. Веднага влязох в нета и, разбира се, в най-умната му страница – wiкipedia. Оказа се термин, съставен от две думи – Nederland (Холандия) и – pop, характеризиращ поп и рок музиката в Холандия в средата на 60-те и 70-те години, когато най-популярни и придобили световна известност бяха групите Shocking Blue, Golden Earring и Focus. Музика, която съм слушал много, но не съм предполагал, че е с холандски произход и качество, а е музика пикантна, с вкус на «секс, наркотици и рокендрол», неща, твърде свойствени за тази страна.
Такъв беше вкусът и на моя първи сблъсък с Shoсking Blue, група, чиято цел беше явна… “Shocking You”, LP, което не намерих в дискографията им. Тавата се оказа компилация и производство на така популярната марка за музикална продукция на Източна Европа в началото на седемдесетте – RTB (Radio Televizia Beograd), „югославския Балкантон”, основен източник на рок музика и тинейджърски мечти върху винил, в тези, а и в по-късни години. А сънищата ни тогава бяха влажни, знойни, певицата Маришка Вереш (Marishka Veres) им придаваше плът, кръв и още нещо. На снимката на албума, заобиколена от дългокосите нарко-дегенерати (останалите членове на групата) Robbie van Leeuwen (китара, ситар и вокал), Klaasje van der Wal (бас китара) и Cor van der Beek (барабани). Маришка беше (дано е още!) ЖЕНА с честни, сини очи, сочни страстни устни, буйна, черна коса, секси гърди, излизащи предизвикателно от деколтето на небрежно незакопчана блуза, а, бе, направо богиня, Венера – “Venus”, първата популярна тяхна песен, покорила много чартове, английски, френски, американски, но не и холандски. „Никой не е пророк в собствената си страна” (сигурно сентенцията е българска?!). Песента покори и хиляди българи в изпълнение на …Лили Иванова, със заглавие “Венера …аз имам име на богиня”, без да знаем чий е оригиналът, дори не се и усъмнихме, че не е наш. Звуча и в десетки кавъри по-късно, в различни ритми, текстове, стилове, включително и в изпълнение на дамското диско трио Bananarama през осемдесетте. Следват много хитове ”Send Me A Postcard”, “Mighty Joe” и най-известният им албум “Third Album” – 1971г., с парчетата “Blossom Lady”, “Shocking You”, “Never Married a Railroad Man”.
Но да се върнем към най-талантливия, придаващ амплоа на групата член – Маришка. Дете на унгарски циганин-музикант и германка, кабаретна актриса (оттам са сините очи), тя притежава не само музикалния талант на това, циганското малцинство, но и красота, феномен на смесените бракове (спр. Bеyonce, Mariah Carey, Shakira, Mel B от Spice Girls). След неуспешни опити да възстанови групата през осемдесетте години, издава албуми с циганска музика в ансамбъла на Andrei Serban и джаз в Shocking Jazz Quintet. И за наше голямо съжаление почива през 2006 година от карцином на 59-годишна възраст.1
Не знам защо, но заговори ли се за Golden Earring, се сещам за нашата първа рок група Сребърните гривни. Дали защото са все дамски бижутерии, атрибути или спомен, че нашите “гривни” са копирали името си имeнно от тях, но явно популярността им в България в края на 60-те е била достатъчно голяма. Нямам спомен, защото в тези времена съм слушал детски и „ангажирани” песни, като член на организация „Чавдарче”. Но за тези далечни времена достоверна информация съм черпил от “Пулсиращи ноти” и Тома Спространов. Началото на Golden Earring е поставено през 1961 год., като стила е beat, заимстван от The Beatles и други групи от шестдесетте, като The Kinks например. Истински популярни стават с промяна в стил hard rock и сингъл – версията „Radar Love“, по късно влязла в златния им албум “Moontan” – 1973 год. На върха на популярността в Европа, правят тринадесет турнета отвъд океана, в САЩ, като подгряваща група на рок титаните KISS и Aerosmith и самостоятелни концерти. „Twilight Zone“ е другият им мегахит, покорил американските чартове, като видеото към него е една от първите излъчени песни по току-що появилата се музикална телевизия MTV през далечната 1981 година. Последният голям хит, с трето място в канадската класация, е „When the Lady Smiles“ – 1984 г. В наши дни групата не губи популярността си и през 1991 г. хит в Холандия е „Going To The Run“, посветена на загинал в мотоциклетна катастрофа приятел, с успешен кавър на руската група «Ариел» с названието „Беспечный ангел“. Последният албум на бенда е издаден тази година и е двадесет и пети поред студиен албум, като догодина ще празнуват петдесетгодишен юбилей, което ги прави една от най-старите рок банди в света, продуцираща, издаваща и концертираща в настоящия момент. Да се надяваме да я видим и в България.2
Неделя, ранен следобед, 14.00 ч., започва поредното предаване «Метроном 77» на радио Свободна Европа, а понеже за региона предаването се водеше на румънски език, звучеше «Radio Europa Libera, Metronom 77» /годината/ с транскрипция /шапте деши шапте/. Кратко колебание и твърдото решение да се отдам на „идеологическата” диверсия. Кеф-ф-ф… Ще има четири часа рок, само рок, чист рок. В този период една от най-често звучащите композиции беше рок рондото, със странното название “Hocus Pocus” и още по-магичното имe на групата Focus. Мощни китарни рифове, виртуозен бас и уникална клавишна секция на фона на истеричен, ”дроги” глас, класически мотиви и флейта, най-краткото описание на композицията. И по повод срещани коментари за творчеството и изпълненията на Focus в смисъл „вижте какво може да направят наркотиците от вас”, бих написал, че дрогата е „направила” и доста хубави неща – музика, филми, романи, поезия, драма, живопис, разбира се, в умерена доза от “музата”. Девет албума и един световен хит “Sylvia” на първите места в класациите на САЩ и Великобритания през 1972 г. През 2001 година, един от основателите, кийбордист и флейтист Thijs van Leer възстановява групата, издава два албума и концертира, като изявите са по-лежерни.3
Още една недерпоп група с романтичното название Sandy Coast. Че холондците имат брегове, имат, но колко са пясъчни, е сложен въпрос. Мелодична, романтична, ритмична музика, повече поп, отколкото рок, но много приятна за ухото. Техните албуми нямат кой знае какъв световен успех, но е много популярна и слушана в Холандия група. Великолепен е албумът “Shipwreck” 1969 г. и един техен суперхит – “True Love That`s A Wonder”. Основана през 1961 г. от Hans Vermeulen (вокал, китара и кийборд), групата просъществува само до 1974 година.
1975 година, годината на белия гълъб. Навсякъде звучеше тази песен „Una palоma blanca”. В дома, училищата, канцелариите, дори и в градския транспорт, шофьорите бяха временно забравили „сръбското и гръцкото” и лепяха в кабините снимки на George Backer, Linda Lovelace “Deep Throat” и Алла Пугачова (“Арлекино”). Родителите ми, които довчера танцуваха „Калинка” и „ Компарсита”, затанцуваха под игривите ритми на „Един бял гълъб”. И с това не свърши всичко, о, небеса, по БТ, Българска телевизия, разбира се срещу Великден, за да не се ходи на църква, се излъчи музикална програма с участието на George Backer Sellection и най-после видяхме този рошав косматко, пряк наследник на “морския вълк Ларсен”. Но с това не се изчерпваха изненадите, беше излъчено цяло-целеничко предаване с участието на ”западни” изпълнители в „Eine Bunde Kessel” или „Шарено котле”, забавна рубрика на телевизията на ГДР (Германска Демокротична Република). Великолепен балет, оркестър, пищна сценография и супер известни певци и групи като ABBA, Тне Rubettes, Showaddywaddy, Demis Rоussos и свободно забавляващи се „източни” германци. За мен това беше първата „лястовица” или „гълъб на промяната”.4
Kayak беше една от супергрупите на Холандия, основана през 1972 година и постигнала три хита в класацията още с първия си албум „See See The Sun“. Стилът им се определя като прогресив, симфони, арт с явно влияние на Yes, Genesis, Kansas, но в следващите години изградили свой собствен, уникален стил. През 1979 с топ хита си «Ruthless Queen” постигат най-голям успех в холандския чарт. Разформирована през 1982 година, отново възкръсва с нов супералбум „Сlose to the Fire”, и едноименния хит през 2000 г. През 2009 година последен албум „letters From Utopia“ и голямо турне. Да си пожелаем да погледнат и към картата на югоизточна Европа.5
ZEN е група, която надали и самите холандци помнят, но с една песен „Hair”, те влязоха в чартовете на 1969 и предизвестиха големия успех на мюзикъла „Коса”. Композиран от Galt MacDermot, представен на Broadway, спечелил Grammy Award през 1969 година и по-късно филмиран от гениалния режисьор Милош Форман, мюзикълът стана символ на хипи-движението и борбата срещу войната във Виетнам. А за нас – източник и на много хубава музика.6
И нещо ритмично, мелодично, танцувално – BZN, звучи като марка за мотоциклети, CZ, MZ, KTM, но е запазена марка на доброто настроение и купон, а всъщност е съкращение на холандския вариант на “Оркестър без име” - Band zonder Naam. Кой не е бил провокиран от настоятелното “Dance Dance Dance”, суперхит през осемдесетте, или не е мечтал и танцувал в ритъма на другия им хит “Natalie”, изпят и от нашия естраден певец Петър Чернев.7 Не можем да пропуснем и дуета Mouth & MacNeal и мегахита им от 1971 ”How Do You Do”, издаден от Балкантон в компилацията на световни хитове “Глобус” 1975, изпят и във великолепна версия “Насам-натам”от вокалния квартет Студио В, с незабравимия Вили Казасян. Ами Oscar Benton (Ferdinand van Eif), …секси глас, припев «Bu Bu Bu» и много танцувални хитове, звучащи по «терените» и официалните банкети. Интересни представители на психаделик поп стила са After Tea, трансформирали се в Set Tea и хитовете им, записани между 1967-1968: „Not Just A Flower In Your Hair“, „We Will Be There After Tea“ and „Snowflakes on Amsterdam“. И нещо за българо-холандската дружба, Bojoura (Божура), най-известната холандска певица в края на шестдесетте, която е с български произход. Родена в град Хага, през 1947, като Raina /Райна/ Cleuver van Melzen и открита от George Kooymans (Golden Earring) в 1967. Сериозно присъствие на българска сцена и в сърцата на българите заема и Ben Cramer с приятния спомен от рецитала му на фестивала Златен Орфей ‘72, издаден на плоча от Балкантон, заедно с концерта на Dubrovaćki Trubaduri, суперизвестна хърватска група през тези години. Обичан в Холандия, участва в Евровизия 1970 с песента „Julia“, 1973 с „The Old Musician“ и през 1981 с две песни „Marianne“ and „Retour“. Следва The Motions, една от най-известните бийт групи в Холандия през шестдесетте. Заедно с Rudy Bennett, вокал на групата 1965 -1966 г. правят два големи хита – „Wasted Words“ и „It‘s The Same Old Song“. Първият им албум „Introduction To The Motions“ е обявен за албум на тази епоха. The Buffoons е без съмнение най-добрата вокал-хармонична група с повлияване на стила от The Beach Boys и The Ivy League. Интересно, но в категорията са включени и диско групи, като Pussycat, Vulcano и Spargo, добре познати на българския зрител от новогодишните забавни програми през осемдесетте години. Трябва да споменем и два великолепни мъжки дуета Greenfield & Cook и Bolland & Bolland, както и други формации, като Amsterdam, Les Baroques, Earth&Fire, Maddog, Ro-d-ys, Bonfire, The Cats, представители на недерпопа, отличаващи се с богатство, специфичност и уникалност на рок и поп стиловете. Холандски прогресив, арт, симфони, фолк, глем, психаделик, бийт, диско с високо качество и успехи в страната и извън границите й.
И накрая, личната ми изповед. За мое съжаление все още не съм успял да „сляза” в тази страна, но макар и не стъпил в ниското, за мен Холандия си остава повече страна на “лунния” мак, отколкото на оранжевото лале, повече страна на “червените” фенери, отколкото на вятърните мелници и повече рок-институция, отколкото финансова (ING) или футболна (AJAX) такава. Все пак в историята на рока е записано с главни букви – „Sex, Drugs and Rock&Roll”, символ на това кралство и верните му поданици.