Алфред Коржибски (1897–1950) е полски философ, роден и учил във Варшава, живял, работил и умрял в Лейквил, Кънектикът, САЩ – той е основоположник на философия на познанието (семантика): „Човешкото познание е ограничено от структурата на мозъка и структурата на езика“. И от краткостта на живота.
Веднъж по време на лекция Алфред Коржибски извадил пред студентите си кутия бисквити, завити в хартия, и им казал, че иска да хапне малко. Взел си бисквита, предложил на студентите и някои от тях също хапнали бисквити. След това Коржибски махнал хартията и всички видели, че на кутията пише Dog Cookies (Бисквити за кучета). Студентите били шокирани – тези, които яли бисквити, отишли да повърнат. „Току-що ви демонстрирах, че хората ядат не само храна, но и думи. И често вкусът на думите е по-силен от вкуса на храната“ – казал Коржибски.
Ето Думата! (Ecce Logos!) – перифраза на Ето Човекът! (Ecce Homo!) в евангелието от Иоан 19:5. „В началото бе Слово, и в Словото бе Бог, и Бог бе Слово…“ – са първите думи, изписани с български букви от св. Кирил – Константин Философ – през 855 г.“ Възхитително! Въпреки че някои от нас забравят да се възхищават, ние вече 1158 (хиляда сто петдесет и осем) години изписваме мисли и чувства с българската азбука, първоначално наричана „глаголица“, след това, на името на св. Климент и св. Наум – „климентица“ и „наумица“, днес популярна в света като Cyrillic alphabet (кирилица). С нея в „История славянобългарска“ св. Паисий Хилендарски написа: „Любомъдри читателю, да употребиш тия знания за умна наслада и полза за себе си и за другите“; Иван Вазов – „Аз съм българче“; Пейо Яворов – „Две хубави очи“; Христо Фотев – „Бях на самия връх на мойта младост“; доцент д-р Коста Костов – „Писането дори върху етикет за саздърма трябва да бъде отговорно и честно. Няма грозни думи! Има грозен контекст, породен от безсмислено подреждане на думите“.
Подреждане на думи, които се мразят, обругават, ненавиждат, иронизират, ароганстват, политизират. Забравили послания, където за първи път се срещат Слънцето, Науката и Душите:
Напред! Науката е слънце, което във душите грей! – химн на всички български училища, написан от Стоян Михайловски на 15 април 1882 г. в Русе.
Защо, така изписани и изпявани, тези свещени думи обаче започнаха да напускат душите ни, е тема за размисъл. И тревога. Вече често заменяме български с чужди думи – разпространение стана дистрибуция, убиец – килър, запалянковци – фенове, педерасти – гейове, водачи – лидери, Весела Коледа – Merry Christmas… Знаем Бакхус и Дионисий, не познаваме Руевит – славянския Бог на плодородието и виното. Без да стигаме до лингвистичната ксенофобия на академик Александър Теодоров-Балан, покрай интелектуалците забравихме, че има вещи люде – тези, които правят нещата с вещина, сръчност, умение. В Яв – явния, видимия свят на Световното дърво на славяните – е време да укротим комплексите си за малоценност и да не ругаем по-вещите от нас.
А неразумни и юроди – българи! – пропагандират, че св. св. Кирил и Методий, Левски, Ботев и турското робство са митология, а не реалност. Наричат „мит“ приносите на цар Симеон Велики. И на св. Паисий Хилендарски, който завършва „История славянобългарска“ преди 251 години, през 1762 г. в Зографския манастир – 22 години преди Имануел Кант да напише „Що е Просвещение?“ на 30 септември 1784 г. в Кьонигсберг, Прусия. А световноизвестният лингвист Майкъл Еверсън е поставил икона на св. св. Кирил и Методий на централно място в хола на къщата си в Дъблин. И Кина Къдрева е написала статията „За азбуката – или големият български ход“: „Изложението ми има за цел да възбуди друг подход и да открие нови гледни точки към изследването на българската азбука и делото на св. св. Кирил и Методий, както и да бъде осъзната изключителността на създаването и качествата на българската азбука – културен акт, дал ключ за Ренесанса и развитието на съвременна Европа и на първия изблик на тоя Ренесанс – Златният век на България“.
Кирилицата следователно е българският код в мемома (културния геном) на Европа.
ARETE в училището и университета
Къде е знанието, което изгубихме в информацията?
Къде е мъдростта, която изгубихме в знанието?
Т.С. Елиът (1888–1965)
Къде е моралът, който изгубваме в комерсиализацията и конкуренцията? Сега аз ще пиша за знаещото и моралното училище и университет.
Да се стремиш да бъдеш превъзходен (гръцки – arеte) включва образование и добродетели, полезни за човека и обществото – будителите ни са я пренесли в педагогиката (гръцки – paideia). Те – от цар Симеон Велики до днес – са нашите учители, педагозите, „тези, които водят децата“ (гръцки, paidos – дете, ago – водя; в древна Гърция слугата води детето на училище). В корените на гръцките думи paidagogos и paideia и на английската education (образование) има „водачество“ – от латински educere – „да изведеш това, което го има“, да разкриеш способностите на ученика, където ducere означава „да водя“. За разлика от политиците – нито „слуги“ на народа, нито водачи на нацията. Защото никой от тях не спазва non ducor, duco (не ме водят, аз водя). Тях ги водят – на гръцки politagogos (политагог) означава „този, който води политика“ в парламента, министерствата, президентството. Същият този политик, който не е „изпълнил своите палати с книги“ – защото, ако има палати, няма книги; ако има книги, няма палати.
„Внимавай тук добре, любомъдри читателю“: учителите са водачи на нацията.
Целувка на любознанието
Преди няколко години в Лисабон Европейският съюз (EC) предложи стратегията „триъгълник на знанието“ (наука, образование и иновации), която ще осигури икономически растеж на Европа.
През декември 2006 г. в Брюксел Европейската комисия одобри програмата lifelong learning program (обучение през це лия живот). Тя е за седем години (2007–2013) и е базирана на програмите „Сократ“ (за средното образование), „Леонардо да Винчи“ (за професионалното обучение) и „Еразъм“ (за висшето образование). Една от новостите е, че и организации извън сферата на образованието могат да кандидатстват за обучение на студенти – целта е подобряване на връзките работодател–университет.
В Бон германският министър на образованието и науката каза, че „седмата рамкова програма (FP7) отваря нова глава в европейската изследователска и иновационна политика“. За 2007–2013 г. тази програма има бюджет от 54,4 млрд. евро за научни проекти и повишаване мобилността на учените. В тях трябва да израства ново поколение учени, правещи знания и иновации, а не звания и репродукции.
През 1999 г. в Болоня министрите на образованието подписват декларация, с която започва т. нар. болонски процес в университетското и колежанското образование. Той прокламира модела на трибологията (гръцки, tribo – плъзгане; трибология – наука за взаимодействията). На университетско равнище това означава взаимодействие на образованието и науката. Тогава студентите ще могат да почувстват, че the world looks so different after learning science, както казва Ричард Файнман – нобелист за физика, 1965 г.
Триъгълник на знанието, обучение през целия живот, седма рамкова програма и модел на трибологията, но забравихме „който учи, той ще сполучи“ – целувката* на любознанието.
„Уви! Всичко е погълнала у нас партизанщината, партията и партийните сдружения във всяка област, дори и в литературата, дори и в науките“ – пише за „организираната посредственост“ проф. Александър Балабанов във вестник „Мир“, 6 август 1928 г. – 85 години оттогава и никакво репрограмиране на политическия и социален пейзаж.
А ние се гордеем, че сме българи. Но искаме да живеем в Лисабон, Брюксел, Бон и Болоня. Ще се върнем, когато за политик на годината бъде избран министър на образованието и науката.
______________
* Англ., KISS – Keep It Short and Simple (направи го кратко и просто).